De exploitatie in meerjarenperspectief 2025-2028
De mutaties in de Kadernota 2025 bestaan uit de volgende categorieën:
Bedragen x € 1.000 (-/- is nadelig) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo primaire Begroting 2024-2028 + aangenomen amendementen | 1.954 | 3.642 | -3.225 | -5.508 | -5.454 |
Effecten september circulaire | 1.044 | 864 | 559 | 2.188 | 2.188 |
Saldo NJN | 2.998 | 4.506 | -2.666 | -3.320 | -3.266 |
1. Actualisatie staat van activa met gevolgen JR23 | 623 | -73 | -103 | -157 | -158 |
2. Uitwerking collegebesluiten en Actualisatie budgetten | -543 | -875 | -944 | -906 | -820 |
3. Sociaal domein | -2.539 | -2.456 | -2.380 | -2.380 | -2.380 |
4. Reeds uitgewerkte maatregelen toekomstbestendige gemeentefinanciën | 1.285 | 1.858 | 2.315 | 2.543 | 2.580 |
Saldo kadernota 2024 | 1.824 | 2.960 | -3.778 | -4.219 | -4.043 |
Onderstaand wordt per categorie een toelichting gegeven op de mutaties.
1. Actualisatie staat van activa
In deze kadernota is nog geen actualisatie van de investeringen opgenomen. De investeringsplanning vanuit de begroting 2024 en meerjarenbeeld 2025-2027 is nog leidend in het financieel beeld. Daarmee is ook de actualisatie van wat vanuit 2023 is gerealiseerd en wat doorgeschoven is naar 2024 en verder niet in het huidige beeld verwerkt. Bij het verschijnen van de meicirculaire 2024 zullen wij naast de herrekening van de indexaties ook de actualisatie van de investeringen aan de raad voorleggen.
De cijfers voor de grondexploitaties zijn bijgesteld op basis van de actualisatie per 1 januari 2024. Aanpassingen van de boekwaarden en de toerekenbare rente leiden tot een beperkte mutatie in de begroting.
2. Uitwerking collegebesluiten en actualisatie budgetten
Onderstaand zijn de wijzigingen van budgetten als gevolg van verwerkte collegebesluiten en autonome ontwikkelingen weergegeven voor zover deze doorwerken in het begrotingssaldo.
Bedragen x € 1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Totaal mutaties voorjaarsnota | -543 | ||||
2) Vitale glastuinbouw omgevingsprogramma | -40 | ||||
6) Beheerplan Sportvelden 2024-2027 | - | -157 | -157 | -157 | -157 |
6) CulturA & Zo Nootdorp verstrekte geldlening | - | 11 | 11 | 11 | 10 |
6) Gasprijzen volgens contract vanaf 2025 25% verhoogd | - | -41 | -41 | -41 | -41 |
6) Meikoninginnelaan aframen huurinkomsten vanwege sloop | - | -30 | -30 | -30 | -30 |
6) SWOP uitbreiding locatie Nootdorp | - | -91 | -91 | -114 | -114 |
6) Verhoging bijdrage VVE agv energieverhogingen vanaf 2021 | - | -50 | -50 | -50 | -50 |
6) Actualisatie huuropbrengsten obv geplande nieuwbouw | - | -40 | -40 | -40 | -40 |
6) Aanvullende subsidie CulturA & Zo | - | -153 | -153 | -153 | -153 |
7) Verordening maatschappelijke ondersteuning 2024 | - | -34 | -34 | -34 | -34 |
8) Beheerplan Baggeren | - | -69 | -69 | -69 | -69 |
9) Wijziging omvang Griffie | - | -34 | -34 | -34 | -34 |
9) Vaststelling regionale kaderbrief verbonden partijen | - | -70 | -70 | -70 | -70 |
9) Griffie-gemeenteraad mutaties 2024 | - | -39 | -39 | -39 | -39 |
10) AU decembercirculaire 2023 en actualisatie | - | -39 | -148 | -87 | - |
Totaal | -543 | -875 | -944 | -906 | -820 |
Toelichtingen op de begrotingswijzigingen:
Voor een (groot) deel van de besluiten betreft het hier opgenomen bedrag de structurele gevolgen van de bij de voorjaarsnota opgenomen onderwerpen. De uitsluitend bij de kadernota opgenomen onderwerpen zijn de volgende:
Aanvullende subsidie CulturA & Zo
In 2023 is besloten om voor twee jaar een aanvullende subsidie toe te kennen en nader onderzoek te doen naar de structurele subsidie. Op basis van onderzoek en alle stukken die hier onderdeel van uitmaken, kan geconcludeerd worden dat de aanvullende subsidie zoals toegekend voor 2023 en 2024 noodzakelijk is om de huidige werkzaamheden voort te zetten en daarmee een bijdrage te (blijven) leveren aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van cultuur en sociaal domein. Voor 2025 heeft de raad besloten om aanvullende subsidie beschikbaar te stellen. In deze kadernota is daarnaast het besluit van de raad verwerkt om voor bij de begroting de structurele gevolgen af te wegen.
Vaststelling regionale kaderbrief verbonden partijen
De indexatie vanuit de regionaal opgestelde kaderbrief voor de Gemeenschappelijke Regelingen regio Haaglanden veroorzaakt een structureel tekort van € 70.000.
3. Sociaal domein
Bij de najaarsnota is structureel ruim € 2,5 miljoen aan de begroting van het Sociaal domein toegevoegd. Hiermee is beoogd om een reëel nieuw nulpunt te creëren vanuit het proces van toekomstbestendige gemeentefinanciën (zie verder hierna), van belang om meer grip te krijgen op de (oplopende) kosten binnen het sociaal domein. Hiervoor is een projectgroep 'kostenbeheersing sociaal domein' actief. Ook in meerjarig perspectief is deze systematiek verwerkt. Hierbij is geen rekening gehouden met (prijs)indexaties. Deze indexaties worden bij de begroting verder uitgewerkt.
De lasten van het gelijktrekken van de budgetten aan de realisatie 2023 lopen in 2025 en verder licht af ten opzichte van 2024. Een incidentele inzet van extern budget bij de uitvoeringslasten geeft in 2024 éénmalig extra lasten bij het gelijktrekken aan de realisatie 2023. Na 2024 is deze bijstelling niet nodig. De andere oorzaak is een bedrag aan eerder opgenomen inkomsten in de vorm van eigen bijdragen bij Wmo Hulp bij huishouden. Dit was voor 2025 opgenomen maar gaat nu een jaar later in. Dit veroorzaakt voor 2025 een nadeel maar niet meer in de jaren erna.
4. Maatregelen toekomstbestendige gemeentefinanciën
In het kader van de bestuursopdracht met betrekking tot toekomstbestendige gemeentefinanciën is in de eerste fase geinventariseerd waar de kansen en risico's in de begroting zitten. In een drietal onderwerpen is een 'quick-win' te behalen. Deze quick wins betreffen het laten vrijvallen van een stelpost voor prijsindexatie over 2022, realistisch(er) begroten van financiële baten (zoals dividend-opbrengsten) en structurele onderuitnutting van de bestaande begroting (meerjarig historisch niet gebruikte budgetten). Het effect hiervan loopt op van kleine € 1,3 miljoen in 2024 tot ruim € 2,5 miljoen in 2028.
5. Nieuw en gewijzigd beleid per programma
Bij de kadernota worden kaders mee gegeven voor de begroting 2025. Voor een deel bestaan deze kaders uit financiële en cijfermatige kaders, voor een ander belangrijk deel bestaan deze kaders uit het maken van beleidskeuzes en het uitspreken van ambities welke bij de begroting dienen te worden uitgewerkt. Met deze kadernota wordt een stap gezet naar het in positie brengen van college en raad voor het maken van deze keuzes.
In de kadernota geven we aan welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen de komende jaren (2025-2028) worden verwacht. Ook staat er welke financiele middelen daarvoor nodig zijn. De Kadernota bevat richtinggevende uitspraken van de gemeenteraad over welke plannen meegenomen moeten worden in de begroting. Daarmee vormt de Kadernota de basis voor de begroting van volgend jaar.
Programma 1: ruimte en wonen
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 1 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Behouden en ontwikkelen van een herkenbare en passende woon- en leefomgeving
Nieuwe visies
We gaan in 2024 starten met een drietal nieuwe visies voor locaties binnen de kernen. Het gaat om Vrijenban in Delfgauw, Sytwinde in Nootdorp en de Goudenregensingel in Pijnacker. De visie voor Vrijenban (inclusief S-bocht) is ter uitvoering van een door de raad aangenomen motie. De andere twee locaties komen vrij door de bouw van nieuwe scholen (de Regenboog in Nootdorp en Casaschool in Pijnacker). Deze locaties bieden kansen voor het ontwikkelen van een herkenbare en passende woon- en leefomgeving. De visies zullen deze kansen concreet maken. Bij het vaststellen van de bestuursopdrachten worden de financiële gevolgen inzichtelijk gemaakt.
Tijdelijke school Ackerswoude
De school in Ackerswoude heeft, conform eerder vastgesteld beleid, tijdelijke huisvesting nodig. Dit kunnen we realiseren op gronden vlak bij de school, maar deze grond heeft een woonbestemming. Dat betekent dat door dit tijdelijke gebruik het tekort in de grondexploitatie van Ackerswoude toeneemt met €1.200.000. Dit moet in de voorziening nadelige complexen worden gestort.
Faciliterende rol bij initiatieven van derden
We zien dat we als gemeente steeds vaker een faciliterende rol hebben bij initiatieven van derden meenemen. Onze werkwijze passen we daarop aan. Het betekent ook dat de inzet van capaciteit verandert. Zo neemt het risico toe dat we de kosten die we maken voor het begeleiden van deze plannen niet of niet helemaal kunnen verhalen. Dit risico en eventuele noodzakelijke aanpassingen in de (omvang van de) personele bezetting zullen we in de komende periode verder uitwerken.
Uitbreiden van de woningvoorraad
Flexwoningen
In 2024 is gestart met de realisatie van flexwoningen op de voormalige Avalex-locatie in Nootdorp. Dit is een pilot overeenkomstig het Plan van Aanpak Flexwoningen (december 2023). Er zijn financiele middelen beschikbaar om het project te starten. In de onderzoeksfase worden de kosten van de realisatie van het project in beeld gebracht en zal hiervoor een apart voorstel worden gemaakt. Een deel van de kosten kan via subsidies worden afgedekt.
Vermindering legesopbrengsten
De woningbouwproductie binnen actieve, gemeentelijke grondexploitaties gaat verminderen. Dat komt omdat onze eigen ontwikkellocaties (zoals Ackerswoude en Keijzershof) in een afrondende fase zijn gekomen, ontwikkellocaties door derden worden uitgevoerd en de transformatiegebieden nog in voorbereiding zijn. Dat heeft effect op de opbrengsten vanuit de leges. Immers wanneer er minder woningen worden gerealiseerd, dan komen er ook minder leges binnen. De gevolgen daarvan zullen de komende jaren inzichtelijk worden gemaakt.
Woonwagenbeleid
We zijn gestart met het opstellen van woonwagenbeleid, inclusief het bijbehorende toewijzingsbeleid en herziening van de huisvestingsverordening.
Benutten van de woningvoorraad voor (lokale) doelgroepen
Omgevingsprogramma Wonen en Ontwikkeling
In 2025 starten we met omgevingsprogramma Wonen en Ontwikkeling. Hiermee voeren we de omgevingsvisie voor dit onderdeel uit en brengen we al het ruimtelijk beleid onder in één programma. Hiervoor zijn financiële middelen nodig die bij de start van het omgevingsprogramma in beeld worden gebracht. De kaderstellende notitie staat gepland voor 2025.
Programma 2: economie en glastuinbouw
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 2 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Kwaliteit verbeteren van de bestaande economische gebieden
Vervolgonderzoek ontwikkeling Boezemvaart
Ter uitvoering van het omgevingsprogramma De Boezem wordt voorgesteld om een vervolgonderzoek uit te voeren naar de ontwikkelingsmogelijkheden van Boezemvaart.
Herstructurering en innovatie glastuinbouw
Omgevingsprogramma Vitale Glastuinbouwgebieden
In mei 2024 wordt de kaderstellende notitie voor het omgevingsprogramma Vitale Glastuinbouwgebieden ter besluitvorming aangeboden aan de raad. Voor het opstellen van het omgevingsprogramma zijn financiële middelen beschikbaar gesteld. De kosten voor de uitvoering van het omgevingsprogramma worden gedurende het proces inzichtelijk gemaakt. In 2025 ontstaat hier meer duidelijkheid over.
Innovatiepact Greenport West-Holland
Sinds 2018 nemen we deel aan het Innovatiepact Greenport West-Holland. Overheden, ondernemers, onderzoeksorganisaties en onderwijsinstellingen in de regio werken samen aan de ambitie om het meest toonaangevende internationale tuinbouwcluster ter wereld te blijven. Onze deelname loopt eind 2024 af. Voor de structurele jaarlijkse bijdrage van €10.000 zijn geen financiele middelen beschikbaar.
Emissieloze kas
Als gemeente nemen we deel aan het afsprakenkader Emissieloze kas. In samenwerking met alle glastuinbouwgemeenten in het Oost- en Westland, twee waterschappen, provincie Zuid-Holland en Glastuinbouw Nederland wordt gewerkt aan het behalen van nulemissie vanuit de kas richting het oppervlakte- en grondwater. De Kaderrichtlijn Water is hierbij leidend. Het beschikbare budget loopt eind 2024 af. Voor de periode 2025 tot en met 2027 is een jaarlijks bedrag van € 2.500 nodig om deel te kunnen blijven nemen.
Versterken economische vernieuwing
Omgevingsprogramma Economisch Vestigingsklimaat
In 2024 starten we met het opstellen van het omgevingsprogramma Economisch Vestigingsklimaat. Hierin wordt al het economisch beleid voor de fysieke leefomgeving opgenomen. Onderdeel is in ieder geval de actualisatie van de huidige economische visie en het organiseren van een economische conferentie. De kosten voor het opstellen van het omgevingsprogramma worden bij de kaderstellende notitie, eind 2024, in beeld gebracht.
Programma 3: mobiliteit
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 3 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag
Kerkweg/Veenweg
Het verkeersveiligheidsproject Kerkweg/Veenweg in Nootdorp is onderdeel van de Projectenagenda Verkeersveiligheid. In de daarvoor uitgevoerde verkeersveiligheidsenquête is de Kerkweg het meest genoemd als onveilig ervaren weg. In 2022 is onderzoek gedaan naar het verkeersveiliger maken van de Kerkweg/Veenweg. In 2023 heeft het CROW een richtlijn uitgebracht voor het inrichten van wegen met zowel een verblijfsfunctie als een verkeersfunctie, zoals de Kerkweg/Veenweg. Op basis van deze nieuwe CROW-richtlijn en het in 2022 uitgevoerde verkeersonderzoek werken we aan inrichtingsplan voor deze weg. De kosten worden vooralsnog geraamd op € 1,4 mln (bij het onderdeel "toekomstbestendige gemeentefinanciën" wordt rekening gehouden met de effecten hiervan). De komende periode wordt gewerkt aan een uitgewerkter beeld van de kosten. Er is geen budget om dit inrichtingsplan te kunnen realiseren. Op basis van de uitgewerkte raming, wordt bij de begroting 2025 een investeringsvoorstel voorgelegd aan de raad.
Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit
Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit
In 2025 starten we met het opstellen van het omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit. Hierin wordt het mobiliteitsbeleid en maatregelen voor onder meer verkeersveiligheid en parkeren opgenomen. De kosten voor het opstellen van het omgevingsprogramma worden begin 2025 bij de kaderstellende notitie in beeld gebracht.
Duurzaam en doelmatig beheren van de openbare ruimte
Beheerplannen
Zoals eerder gemeld verlopen de uitvoeringsactiviteiten binnen de huidige beheerplannen niet allemaal volgens planning. Het college heeft eerder aan de raad toegezegd naar een oplossing te zoeken voor dit knelpunt. We gaan hierbij een nieuwe, duurzame, meerjarige investeringsplanning opstellen. Hierbij verwachten wij in het najaar tijdens een thema-avond met u in gesprek te gaan over de hanteren criteria.
Herinrichting Katwijkerlaan en omgeving De beschoeiing en keerwanden langs de Katwijkerlaan zijn in een slechte technische staat. De gemeente gaat daarom de Katwijkerlaan tussen de Vlielandseweg en de S-bocht vernieuwen.
Progamma 4: groen en recreatie
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 4 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Het uitvoeren van regulier beheer en onderhoud voor het dagelijks beheer en onderhoud van groen, water, oevers en speelvoorzieningen in de openbare ruimte
In 2025 actualiseren wij het beheerplan oevers 2022-2026 en beheerplan spelen 2022-2025. In 2026 actualiseren wij het baggerplan 2024-2027.
Het opstellen en uitvoeren van beleid en maatregelen ter bevordering van de biodiversiteit en dierenwelzijn
Met het opstellen en vervolgens de uitvoering hiervan geven wij uitvoering aan het Omgevingsprogramma Groen in en om de Kernen. De vaststelling hiervan is voorzien in 2024.
Het opstellen en uitvoeren van beleid en maatregelen ter bevordering van ontmoeten, recreëren, bewegen en spelen in de kernen
Met het opstellen en vervolgens de uitvoering hiervan geven wij uitvoering aan het Omgevingsprogramma Groen in en om de Kernen. De vaststelling hiervan is voorzien in 2024.
Het opstellen en uitvoeren van beleid en maatregelen ter bevordering van natuur en landschap, en recreëren in het buitengebied
Met het opstellen en vervolgens de uitvoering hiervan geven wij uitvoering aan het Omgevingsprogramma Groen in en om de Kernen. De vaststelling hiervan is voorzien in 2024.
Het opstellen en uitvoeren van maatregelen om de gevolgen van klimaatverandering te ondervangen
In 2025 starten we met omgevingsprogramma Klimaatbestendige gemeente. Hierin nemen wij beleid en maatregelen op voor onder andere wateroverlast, hittestress en droogte. Dit beleidsplan vervangt het huidige Omgevingsprogramma Water en Klimaat.
Programma 5: onderwijs en kinderopvang
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 5 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving
De realisatie van basisvoorzieningen voor onderwijs en (kinder)opvang wordt uitgevoerd conform de kaders en uitgangspunten zoals die zijn opgenomen in het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra 2023. In het derde kwartaal wordt het nieuwe onderwijscluster in Pijnacker-Noord, bestaande uit de kindcentra Casa en Schatkaart opgeleverd en in gebruik genomen. Onderdeel van dit onderwijscluster is een voorziening voor het bewegingsonderwijs. Na vertrek van Casa uit het scholencomplex Koningshof gaan we aan de slag met renovatie van het nog niet gerenoveerde deel van het complex ten behoeve van SBO Prinsenhof. Voor de zomer heeft aanbesteding van de kindcentra Mariaschool en Beatrixschool plaats. Start bouw van beide kindcentra is voorzien in de tweede helft van 2024. De uitbreiding van Stanislas Pijnacker is nog voor de zomervakantie gepland. In Nootdorp starten we medio 2024 met de bouw van kindcentrum Regenboog. De oplevering is voorzien in de tweede helft van 2025.
Schoolbesturen kunnen jaarlijks een aanvraag indienen voor onderwijshuisvesting. Beoordeling en toetsing van de aanvragen heeft plaats op basis van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs PN 2015. Toegekende aanvragen worden opgenomen in het Programma.
De samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs in de regio Lansingerland/Pijnacker- Nootdorp wordt voortgezet. In 2024 is de samenwerkingsovereenkomst verlengd tot en met 2027.
Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra
Het stimuleren van samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra is onderdeel van de Lokaal Educatieve Agenda en het Lokaal Educatief Overleg. Dat doen we samen met onze partners uit het onderwijs, de voorschoolse voorzieningen, de jeugdgezondheidszorg en de bibliotheek.
Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie
We willen dat kinderen en jongeren naar school of opvang gaan, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen en jongeren een startkwalificatie halen. Waar dat nodig is bieden we, samen met onze maatschappelijke partners, ondersteuning en hulp om achterstanden en voortijdig schoolverlaten te voorkomen.
Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwasseneneducatie
Voor volwassenen die dat nodig hebben, is er volwasseneneducatie beschikbaar. We maken daarbij zoveel mogelijk gebruik van lokale partners zoals Taalhuis. We richten ons op het ontwikkelen en versterken van taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden.
Programma 6: collectieve voorzieningen
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 6 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
De huidige regiovisie loopt eind 2025 af. In 2024 starten de voorbereidingen voor een nieuwe regiovisie. De bekostiging verloopt via de GR GGD en Veilig Thuis. Het is op dit moment nog niet bekend of de middelen voldoende toereikend zijn op basis van de toegepaste indexatie.
Invoering Spreidingswet
Eind januari 2024 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de invoering van de Spreidingswet. Hiermee krijgt iedere gemeente de taak om opvangplekken voor asielzoekers te realiseren. De middelen vanuit het Rijk zouden kostendekkend moeten zijn voor het realiseren van de opvang. Hiervoor is vanuit de jaarrekening 2023 een bestemmingsreserve opgenomen.
JGZ naar een gezonde toekomst
Om de kwaliteit en continuïteit van de Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West in de toekomst te kunnen borgen is vanaf 2025 een aanvullend subsidiebedrag benodigd ter hoogte van €29.491. De nieuwe nul lijn voor de begroting van het Sociaal Domein is bij de najaarsnota met € 2,5 mln. Opgehoogd. Dekking hiervoor dient binnen de begroting gevonden te worden.
Realisatie SCC Pijnacker
De besluitvorming rondom de realisatie van het SCC Pijnacker is uitgesteld tot september. De benodigde middelen voor het realiseren van het SCC in Pijnacker zijn voor het beeld opgenomen in de kadernota.
Actualisatie Subsidiebeleidskader
Het subsidiebeleidskader is gebaseerd op de huidige visie op het sociaal domein. Met het vaststellen van de nieuwe visie worden er ook een geactualiseerd beleidskader en Algemene Subsidieverordening (ASV) opgesteld. Hiervoor zijn geen structurele middelen benodigd.
Uitvoeren visie op het sociaal domein
Vanaf 2025 zullen wij door middel van een transformatieagenda uitvoering geven aan de in juni 2024 vastgestelde visie op het sociaal domein. Een nadere toelichting is te vinden bij programma 7.
Programma 7: individuele voorzieningen
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 7 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
We bieden laagdrempelige en doelmatige oplossingen voor jongeren, ouderen, gezinnen en inwoners in een kwetsbare positie
Uitvoeren visie op het sociaal domein
Vanaf 2025 zullen wij door middel van een transformatieagenda uitvoering geven aan de in juni 2024 vastgestelde visie op het sociaal domein. De visie is de volgende stap waarmee we de transformatie in het sociaal domein verder vormgeven. We leggen hiermee gezamenlijk de koers vast en zorgen er met de visie voor, dat we allemaal dezelfde inhoud en invulling geven aan begrippen als eigen kracht, verbondenheid en samenredzaamheid en positieve gezondheid. Bij het vaststellen van de visie is een incidenteel uitvoeringsbudget gevraagd. Dit incidentele budget is de opmaat naar het verzoek voor structurele middelen voor het uitvoeren van de visie. Naar alle waarschijnlijkheid vindt dit verzoek om structurele middelen bij de begroting 2025 plaats.
Beleidsplan schuldhulpverlening 2025 – 2029
Het huidige beleidsplan schuldhulpverlening loopt in 2025 af en zal worden geactualiseerd. Financiële middelen hiervoor zijn beschikbaar. Mogelijk worden er voor communicatieinspanningen extra middelen gevraagd.
Wetsvoorstel van school naar duurzaam werk
Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen. Jongeren die het nodig hebben krijgen hulp in de stap van school naar werk. Ook zorgen we dat jongeren hulp krijgen als ze hun baan verliezen. Naar verwachting gaat deze wet medio 2025 in en zijn hiervoor regionale middelen beschikbaar.
Jouw ingebrachte mentor (JIM)
Via deze werkwijze kan een jongere binnen een groep mensen die hij/zij kent en vertrouwt, iemand vragen als hun mentor. Deze mentor is beschikbaar voor hulp aan deze persoon, denkt mee en heeft vaak een persoonlijkere kijk op deze jongere dan een professioneel hulpverlener. Via de SPUK-middelen is er budget om deze methode binnen onze gemeente uit te voeren. Naar verwachting beginnen wij eind 2024 of begin 2025 met de implementatie van dit programma.
We continueren de maatregelen om de kosten te beheersen en de kwaliteit te borgen
Nieuw interventieplan kostenbeheersing en innovatie sociaal domein
In navolging op het afronden interventieplan ‘Grip op het sociaal domein’ uit 2020-2022, zijn wij vanwege nieuwe kostenstijgingen een nieuw interventieplan aan het ontwikkelen. Het nieuwe interventieplan kostenbeheersing en innovatie sociaal domein zal naar verwachting in het najaar van 2024 worden vastgesteld. Bij het vaststellen van de visie op het sociaal domein is een incidenteel uitvoeringsbudget gevraagd, dit is tevens bedoeld voor de uitwerking van het nieuwe interventieplan.
Daarnaast zien wij een financieel aandachtspunt bij de uitvoering van een drietal lopende kostenbeheersende maatregelen. Dit zijn maatregelen uit het oude interventieplan ‘Grip op het sociaal domein’. Het gaat hierbij om de inzet van het ambulante team jeugd, het ambulante team Wmo en de welzijnsondersteuner ouderen. Deze activiteiten worden op dit moment met incidenteel geld gefinancierd. Na het evalueren van de resultaten van de business cases van deze maatregelen, wordt voor de kadernota 2026 een advies opgesteld of het werken met respectievelijk het ambulante team jeugd, het ambulante team Wmo en de welzijnsondersteuner ouderen, structureel wordt voortgezet.
Programma 8: veiligheid en duurzaamheid
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 8 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Duurzaamheid versnellen, intensivering en verbreden
Omgevingsprogramma Duurzame gemeente
In 2025 starten we met het opstellen van het omgevingsprogramma Duurzame gemeente. Hierin nemen we al het beleid inzake duurzaamheid en energietransitie op. Daarbij leggen we ook de relatie met het omgevingsprogramma Warmte, wat is opgenomen in de nog in voorbereiding zijnde Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw).
Aandacht voor lucht-, water- en bodemkwaliteit
Omgevingsprogramma Ondergrond
Het wordt steeds drukker in de ondergrond. Mede ter uitvoering van de omgevingsvisie en het bijbehorend planMER gaan we in 2025 aan de slag met het omgevingsprogramma Ondergrond. Bij de kaderstellende notitie brengen we in beeld welke financiele middelen noodzakelijk zijn voor het opstellen van dit programma.
Het verbeteren van toezicht en handhaving
Integraal Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan integrale veiligheid
In 2025 stellen we een nieuw Uitvoeringsplan integrale veiligheid op voor de jaren 2025 en 2026. Bovendien evalueren we het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. Voor deze producten zijn voldoende financiele middelen beschikbaar. In 2026 starten we met het opstellen van het Integraal Veiligheidsplan 2027-2030 en het bijbehorende uitvoeringsplan.
Programma 9: bestuur en bedrijfsvoering
Hieronder is beschreven welke belangrijke plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen in programma 9 worden verwacht, inclusief de daarbij behorende financiele middelen. Onderdeel van dit overzicht vormen de plannen, projecten en/of beleidsontwikkelingen die reeds aan het college zijn voorgelegd, maar waarover nog een financieel besluit moet worden genomen.
Eventuele gevolgen worden pas duidelijk bij het doorlopen van het organisatieontwikkeltraject en herijking visie dienstverlening. Omdat het beleid nog niet gereed is, is het ook niet duidelijk of de volledige uitvoering meer middelen gaat vragen.